Friday, June 27, 2008

Babysitter


Semalam dapat call dari adik aku...."Kak boleh jaga Nurin tak?.... beberapa saat jugak aku terdiam, this is second time dia mintak tolong. bukan tak boleh jaga tapi bila dia melalak tunjuk perasaan tu yang panik jap. Anak-anak sekarang baru setahun jagung dah pandai tunjuk perasaan kalau kemahuan tak dituruti. Macamana pulak kalau anak sendiri nanti????....
Tanya kat my Mr. R dia kata ok jer lagipun sabtu nie dia balik lewat petang ada futsal katanya. So I just accept it. Praktis jaga budak hehehe...so kena siapkan minda dan fikiran bila dia nangis nanti. Pengalaman pertama aku tak tau nak buat apa bila dia perasan mak dia dah "hilang" dekat sejam gak ler dia nangis dah habis ikhtiar memujuk aku biarkan jer dia nangis sampai diam, pakaikan baju terus tertido, time tu lupa nak bagi susu almaklum first time hehehe.....
Hmmm sometimes I wonder what is the best method to raise children, is there any rules how to teach our kids to be a better person, kalau difikir-fikirkan memang mcm tak bersedia utk ada anak sbb takut nnti tak boleh mendidik dengan baik, takut resultnya tidak seperti yang diimpikan. Takut jadi macam SI TANGGANG. Kalau ikut pakar motivasi mendidik anak perlu pakai psikologi tak boleh marah-marah tak boleh pukul-pukul, anak kita mesti treat dia mcm kawan tapi pada aku kalau dah macam tu keadaannya dimana respectnya seorang anak kepada seorang ibu atau bapa. This is just my thought. But I can't wait to have mine and he love to have lotszzz of children but we'll see... rezki itu dariNYA. Berapa pun dia nak beri hanya kata-kata syukur patut diluahkan.

No comments: